Jumat, 08 Februari 2013

NUZUL QUR'AN


Nuzul Quran
Sejarah al-Quran: Antaraperistiwa agungdalam sejarahumat Islam ialahturunnya kitabsuci al-Quran atau disebutNuzul al-Quran.Ia dirakamkandalam al-Quran, melalui firman Allah yang bermaksud: âEśRamadan yang padanya diturunkan al-Quran, menjadipetunjuk bagi sekelian manusia, dan menjadi keteranganyang menjelaskan petunjuk dan menjelaskan perbezaanantara yang benar dan yang salah.âEť (Surah al-Baqarah, ayat185)
Sejarah al-Quran: Antara peristiwa agung dalam sejarah umat Islam ialah turunnya kitab suci al-Quran atau disebut Nuzul al-Quran.
Ia dirakamkan dalam al-Quran, melalui firman Allahyang bermaksud: âEśRamadan yang padanya diturunkan al-Quran, menjadipetunjuk bagi sekelian manusia, dan menjadi keteranganyang menjelaskan petunjuk dan menjelaskan perbezaanantara yang benar dan yang salah.âEť (Surah al-Baqarah, ayat185) Peristiwa Nuzul al-Quran berlaku pada malam Jumaat, 17Ramadan, di Gua HiraâE tahun ke-41 daripada keputeraan NabiMuhammad saw. Al-Quran merupakan mukjizat yang palingbesar yang dikurniakan kepada Nabi saw. Kita hendaklahberiman dan mempercayai isi kandungan al-Quran. Berimandengan al-Quran merupakan salah satu dalam Rukun Iman.
Arti Nuzul al-Quran: âE~NuzulâE bererti turun atau berpindah, iaitu berpindah dari tempat sebelah atas ke tempat di sebelahbawah. âE~Al-QuranâE pula bermaksud bacaan atau himpunan. Iadikatakan sebagai bacaan kerana al-Quran itu untuk dibacaoleh manusia. Ia juga dikatakan himpunan kerana dalam al-Quran itu terhimpun ayat-ayat yang menjelaskan pelbagaiperkara yang meliputi soal tauhid, ibadat, jinayat, muamalat, munakahat dan sebagainya. Nama-Nama Lain: Selain disebut al-Quran, ia juga disebut al- Kitab, al-Furqan, An-Nur, al-Zikr dan lain-lain. Proses Penurunan al-Quran: Al-Quran diturunkan beransur-ansur dalam masa 22 tahun 2 bulan 22 hari (23 tahun).13tahun di Makkah dan 10 tahun di Madinah. K
Kehebatan al-Quran:
1. Allah berfirman yang bermaksud: âEśKatakanlah wahaiMuhammad, sesungguhnya jika sekalian manusia dan jinberhimpun dengan tujuan hendak membuat danmendatangkan sebanding dengan al-Quran ini, merekatidak akan dapat membuat dan mendatangkan sebandingdengannya walaupun mereka bantu-membantu sesama sendiri.âEť ( Surah al-IsraaâE, ayat 88 )
2. Orang yang membaca, menghafaz dan melihat sambilmemikirkan keajaiban yang ada pada susunannyadiberikan pahala.
3. Al-Quran sumber hidayah bagi kebahagiaan hidup manusiadi dunia dan di akhirat.
4. Tidak sesiapa pun sama ada di kalangan manusia atau jinyang mampu mencipta ayat yang menyerupai al-Quran.Firman Allah yang bermaksud: âEś dan jika kamu merasaragu-ragu dengan apa yang Kami turunkan kepada hambaKami, bawalah satu surah yang seumpamanya, ajaklahsaksi-saksi (penolong-penolong) kamu, selain Allah, sekiranya kamu (di kalangan) orang yang benar.âEť (al-Baqarah, ayat 23).
5. Al-Quran merupakan mukjizat tertinggi dan teristimewayang hanya dikurniakan kepada Nabi saw.
6. Manusia belum mampu menyelami dan menerokai rahsia al-Quran secara menyeluruh sehingga hari ini. Ini berertisifat kehebatan, kesaktian, keagungan dan keunggulanal-Quran secara tersendiri dengan pengertiannya yangamat luas dan mendalam kekal terpelihara hingga kiamat.
7. Al-Quran sebagai petunjuk jalan kebenaran. Membawamanusia daripada kegelapan kepada cahaya yang terang.Allah berfirman yang bermaksud: âEśInilah Kitab yang tiadakeraguan padanya, menjadi petunjuk kepada orang yangbertakwa.âEť (al-Baqarah, ayat 2)
8. Membaca al-Quran mendapat ganjaran pahala dan syafaatdaripada Allah. Rasulullah saw bersabda dengan maksud:âE~Bacalah al-Quran, sesungguhnya ia akan datang pada harikiamat sebagai syafaat kepada pembacanya.âEť
Tuntutan al-Quran: Sesungguhnya al-Quran mempunyai tiga hak yang wajib ke atas umat Islam untuk menunaikannya.
- Hak untuk membaca dan bertilawah kepadanya.
- Hak untuk bertakbir atau memahami makna danmenjiwai kehidupan.
- Hak untuk beramal dengan seluruh isikandungannya.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar